Kwestia wypowiadania umów o pracę, zwłaszcza ze strony
pracodawcy, często bywa przedmiotem sporów. Zarówno pracodawca, jak i pracownik
ma prawo wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny zgodnie z terminami
wskazanymi w Kodeksie Pracy. Jak to wygląda w praktyce?
Okres wypowiedzenia umowy na okres próbny
Art. 34 Kodeksu Pracy wskazuje, iż okres wypowiedzenia umowy
zawartej na okres próbny wynosi 3 dni, jeśli okres próbny wynosi do 2 tygodni,
1 tydzień w przypadku, gdy okres ten jest dłuższy niż 2 tygodnie oraz 2
tygodnie w przypadku okresu próbnego wynoszącego 3 miesiące.
Wypowiedzenie umowy o pracę na okres próbny nie wymaga
uzasadnienia, zarówno w sytuacji, gdy umowę rozwiązuje pracodawca, jak i
pracownik.
Wypowiedzenie umowy przez pracodawcę a roszczenie o
odszkodowanie
W niektórych przypadkach pracownik może domagać się
odszkodowania z tytułu wypowiedzenia przez pracodawcę umowy z naruszeniem
prawa. Może się tak wydarzyć na przykład wówczas, gdy pracodawca zawarł, a następnie wypowiedział pracownikowi umowę,
lecz pracownik nie miał nawet możliwości świadczenia danej pracy. Pracownik
może zatem domagać się odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za okres do końca biegu danej umowy. Nie może natomiast
występować z roszczeniem o przywrócenie do pracy.
Kwestie nadużyć ze strony pracodawcy w kwestii rozwiązywania
umów o pracę często kończą się na drodze sądowej. Z pomocą doświadczonej
kancelarii adwokackiej pracownik może szybko i sprawnie uzyskać przysługujące
mu odszkodowanie.
Komentarze
Prześlij komentarz